پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۴۲۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۵
در گفت‌وگو با دبیاچه عنوان شد:
دیباچه: مجتبی دربندی از استقبال خوب مخاطبان از نمایش‌های خیابانی حاضر در رپرتوآر ماه مبارک رمضان خبر داد

دیباچه- مجتبی دربندی (3)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ مجتبی دربندی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر که با نمایش «فزت و رب الکعبه (انتقام) » در «محفل مهر و ماه»؛ رپرتوآر تئاترهای خیابانی ماه مبارک رمضان حضور دارد و دو اجرا از چهار اجرای خود را پشت‌سر گذاشته است، درمورد میزان استقبال مخاطبان از این اجراها گفت: اجرای نخست ما در روز اول این رپرتوآر برگزار شد و به همین دلیل استقبال کمتر بود و حدود 60 یا 70 مخاطب برای دیدن این نمایش آمده بودند اما از اجرای دوم، شرایط تغییر کرده است و نمایش‌ها مخاطبان بسیاری دارند. خوشبختانه فضای تئاتر شهر به گونه‌ای است که همواره مخاطب دارد.

وی در ادامه افزود: معمولا اهالی تئاتر به تئاتر شهر می‌آیند و استقبال خوب است اما استقبال از نمایش‌های خیابانی ماه رمضان نسبت به سایر زمان‌ها کمتر است. در ماه رمضان آثار خاصی اجرا می‌شوند و مخاطبان نیز این مساله را می‌دانند و از سویی دیگر معمولا انتظاری که از نمایش خیابانی وجود دارد، اجرایی فانتزی، کمدی و طنز است. سبب می‌شود که استقبال کمتر شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره این اثر گفت: داستان این نمایش، به شهادت حضرت علی و تعزیه آن بازمی‌گردد. در این داستان همچون اتفاقی که در زمان حضرت علی افتاده بود و ابن ملجم عاشق قطام شده بود، ابن ملجم امروزی عاشق قطام امروزی شده است. شرط این قطام برای ازدواج با ابن ملجم، این است که باید شخصی که نقش حضرت علی (ع) را در یک تعزیه بازی می‌کند را به قتل برساند.

دیباچه- مجتبی دربندی (2)

وی در ادامه افزود: دلیل دختر برای به قتل رساندن تعزیه‌خوان این است که پدر قطام امروزی، ساقی مواد مخدر بوده است و تعزیه‌خوان با نیروی انتظامی تماس گرفته و این ساقی را معرفی کرده بود. چون جرم پدر سنگین بود، اعدام می‌شود و دختر کینه تعزیه‌خوان را به دل می‌گیرد. ابن ملجم امروزی تصمیم می‌گیرد در زمان اجرای تعزیه، تعزیه‌خوان را به قتل برساند و ...

دربندی در مورد گروه تولید و اجرای نمایش گفت: متن و کارگردانی را خودم بر عهده گرفته‌ام. خودم به همراه داوود بهمنی در این نمایش بازی می‌کنیم.

دیباچه- مجتبی دربندی (1)

کارگردان نمایش «انارک» در مورد پروسه آماده‌سازی نمایش «فزت و رب الکعبه (انتقام) » گفت: ایده این نمایش یک یا دو ماه پیش به ذهنم خطور کرد و طرح اولیه را در همان زمان نوشتم اما نمایشنامه در پروسه تمرین شکل گرفت. این نمایش ظرف پنج الی شش جلسه تمرین، بسته شد.

نویسنده و کارگردان «فزت و رب الکعبه (انتقام)»  درباره برنامه‌های خود برای این اثر، گفت: ممکن است با اعمال برخی تغییرات، نمایش را برای اجرا در ماه محرم و یا صفر آماده کنم. همچنین نمایش را برای شرکت در جشنواره خمسه ارائه داده‌ام البته برخی تغییرات نیز بر این نمایش اعمال می‌شود چون اجرای عمومی و اجرای جشنواره‌ای با یکدیگر متفاوتند. طراحی نمایش‌های خیابانی که قرار اس به اجرای عمومی برسند، مخاطب محور هستند و بر دیالوگ متکی هستند اما در اجرای جشنواره‌ای بیشتر تمرکز کارگردان بر روی ایجاد قاب‌ها و تابلوهای جذاب است.

نمایش «فزت و رب الکعبه (انتقام)» سه‌شنبه؛ هشتم تیرماه ساعت 18:30 و پنج‌شنبه دهم تیرماه ساعت 18، اجرا شده است. دو اجرای دیگر این نمایش در روزهای یک‌شنبه سیزدهم تیرماه ساعت 19:30 و دوشنبه چهاردهم تیرماه ساعت 18 در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار